Lipas, anai-anai lali racun - Kosmo! Online - Rencana Utama@Pest-Control-Malaysia.com
Username: Password: No Account ? Sign Up Now



Pest Control Malaysia



Discussion Topics
Ant Killer Powder Malaysia | Ant Poison Malaysia | Ant Traps Malaysia | Ants Borax Malaysia | Bedbugs Repellent | Best Cockroach Bait | Bird Repellent Gel Malaysia | Cat Stain Remover Malaysia | Getting Rid Of Cat Odor In A House | Herbicide Malaysia | Natural Lizard Repellent | Natural Mosquito Repellent That Works | Natural Pesticides For Home | Organic Insecticide Spray | Pest Treatment Malaysia | Pigeon Repellent Spray | Roach Bait Malaysia | Roundup Grass Killer | Roundup Weed Killer Malaysia | Sandfly Repellent | Spider Control Malaysia | Spider Repellent | Termite Control Services Malaysia | Termite Treatment Cost Malaysia | Termites Diy Malaysia | Ultrasonic Pest Repeller Malaysia | Where To Buy Bed Bug Spray In Kuala Lumpur


Lipas, anai-anai lali racun - Kosmo! Online - Rencana Utama





SERANGAN anai-anai jika tidak dikawal boleh menyebabkan pintu dan perabot mengalami kerosakan yang teruk. MENGGUNAKAN motosikaljenis Modenas dan kereta Proton Iswara, Shahril Abdul Rahman dengan sabar menunaikan tugasan sehariannya. Cuma, pekerjaannya agak pelik iaitu pemburu serangga dan haiwan perosak seperti semut, lipas, anai-anai, tikus dan tupai untuk dimusnahkan. Sebenarnya, sebelum ini, pemuda berusia lewat 30-an itu telah menceburi pelbagai bidang pekerjaan. "Saya pernah belajar dalam bidang kejuruteraan di Jepun sebelum kembali bekerja di sebuah kilang di Shah Alam, Selangor. Malangnya, ekoran kegawatan ekonomi pada tahun 1998, kilang itu ditutup," katanya. Sejak itu, jelas Shahril, dia pernah menjadi pemandu teksi, penebar roti canai dan jurukamera. Namun, pengalamannya bekerja di sebuah syarikat kawalan serangga di Kuala lumpur is kuala Lumpur telah membuatkan dia bertekad untuk menceburi perniagaan tersebut. "Saya teruja melihat kejayaan bekas majikan saya. Hanya bermula dengan sebuah motosikal sebelum dia memiliki sebuah van. Perniagaannya itu kemudian berkembang ke seluruh negara," ujarnya. Shahril telah mengusahakan perniagaan kawalan serangga, Bug Ezz Pest control and termites Control sejak tahun 1999. "Bugg itu ibarat serangan lebah manakala ezz itu sakit. Senang cerita, banyak nama yang saya pilih tetapi ia telah digunakan oleh syarikat lain," terang Shahril.

Lelaki yang agak pendiam ini secara tiba-tiba teruja bercerita mengenai serangga kepada kru Jurnal. Cerita Shahril, semut api boleh mengakibatkan perabot berasaskan kayu mengalami kerosakan kerana serangga itu menjadikannya sebagai tempat kediamannya. "Semut api mempunyai gigi yang tajam dan kayu ibarat makanan yang mudah dikunyah. "Semut boleh menyebabkan keracunan makanan sekiranya makanan dan minuman tidak ditutup dengan sempurna," katanya. Lipas pula lebih tertarik kepada persekitaran yang panas dan lembap. Dalam pada itu, seorang juruteknik Servis Bug Ezz, Suhaimi Nappiah, turut menceritakan pengetahuannya tentang serangga perosak. "Ia adalah kerana kulit bawang sesuai untuk serangga itu untuk membiak kerana faktor haba serta kelembapan," katanya. RACUN serangga perlu dikendalikan dengan teliti serta sempurna. Suhaimi turut berkongsi cara-cara untuk membunuh lipas dan anai-anai. "Ia akan menyebabkan serangga itu lali terhadap racun itu," katanya. Jelasnya, kedua-dua serangga itu akan membiak lebih cepat. Suhaimi berpendapat, sebanyak 45 peratus kediaman, lot perniagaan, restoran termasuk hotel terutamanya di bandar-bandar besar memerlukan pemeriksaan kawalan serangga. Tambahnya, keadaan persekitaran bangunan tersebut selain faktor bawaan dan semula jadi menyebabkan kawalan serangan itu perlu dilakukan. "Kebanyakan jiran rumah teres ketika kami melakukan perkhidmatan untuk membunuh tikus, lipas dan anai-anai, turut menghadapi masalah yang sama.

Ia ibarat seperti penyakit berjangkit. "Malah, ada jiran yang tinggal sejauh 100 meter dari rumah yang mengalami masalah serangga perosak turut menghadapi masalah yang sama," ujarnya. Seorang lagi juruteknik Servis Bug Ezz, Shahrul Hisham Abdul Rahman berkata, pengalamannya yang tidak hampir dilupakan adalah apabila dia hampir terkena kipas siling. Menurutnya, kipas tersebut jatuh kerana serangan anai-anai . "Kejadian itu berlaku di sebuah rumah pelanggan di Shah Alam dua tahun yang lepas. "Sebenarnya, anai-anai seperti musuh yang kita tidak nampak kerana serangga itu merosakkan kayu di bahagian dalamannya. "Binaan kayu itu sudah pun rosak dan musnah. Mujurlah kipas meja itu tidak kena pada tubuh saya jika tidak lain ceritanya," katanya sambil tersenyum. Tambahnya, terdapat juga kabinet dapur rumah pelanggannya musnah akibat serangan anai-anai. "Lebih tragis, ada pelanggan yang terpaksa menjual rumah mereka atau menyewa di rumah lain kerana hampir keseluruhan rumah mereka terjejas teruk kerana anai-anai tanpa mereka sedari. "Malah, mereka menjualnya dengan harga yang lebih murah berbanding harga pasaran," katanya. Terangnya, ratu anai-anai didakwa mempunyai khasiat seks kepada kaum Adam kerana kandungan proteinnya yang tinggi. "Tapi, setakat ini saya tidak pernah menjumpainya jika tidak, mungkin anak saya ramai,' kata Shahrul Hisham bergurau. Dia turut berkongsi kisah lucu tentang pintu bilik utama pasangan suami isteri yang terpaksa di buang kerana serangan anai-anai. "Pintu bilik mereka tidak digantikan selama dua bulan untuk kami periksa sekiranya terdapat koloni anai-anai lain berhampiran dengannya," kata lelaki itu. Dia juga pernah digoda oleh seorang janda untuk memeriksa serangan lipas dan tikus yang berlaku di rumahnya di Serdang, Selangor. "Wanita itu pada mulanya berpakaian sopan termasuk bertudung.

Pada pemeriksaan kali kedua, dia meminta saya datang pada waktu malam. Pada malam itu, dia berpakaian seksi termasuk bersolek. "Malah, dia memanggil saya dengan panggilan abang. Nasib baik saya ingat isteri dan anak menyebabkan saya tidak pergi ke rumah itu lagi," katanya sambil ketawa. Terang Shahrul Hisham, keistimewaan Bug Ezz memberi perkhidmatan pemeriksaan percuma untuk setiap premis di sekitar Kuala lumpur is kuala Lumpur dan Selangor. "Selain itu, kami turut menawarkan proses pembayaran ansuran sebanyak tiga kali," katanya. Dulu pekan kecil, kini kota raya tersohor dunia. Dulu pekan kecil, kini kota raya tersohor duniaKeselamatan jemaah haji terjamin. Mahu tubuhkan pusat menyelam sendiriIktibar kisah Steven McDonald. Inti pati hasil karya Zulkif li Dahlan Mohammad Nor diiringi Mohamed Najib selepas merasmikan pameran seni Bumi Larangan di Galeri Balai Seni Lukis Negara baru-baru ini. Inti pati hasil karya Zulkif li DahlanZoo mini kucing Penang Cat Studio & Spa.

Dulu pekan kecil, kini kota raya tersohor dunia.

Related Items
12 Cadangan Terbaik Khidmat Katering Untuk Rumah Terbuka
Kawalan Makhluk Perosak (Pest Control): TIKUS - RAT
AZIZ PEST CONTROL(pest control shah alam,pest ... - mybusinessinfo
DIY Termite Baiting System Malaysia - TermitesDIY.com
PEST CONTROL (SEMBURAN ANAI-ANAI)
Testimonial Shah Alam, Selangor, Malaysia, Kuantan, Pahang ...
fogging service - aedes mosquitoes shah alam - daun pest control ...
Best Price on I-City Hotel in Shah Alam + Reviews! - Agoda
Panduan periksa masalah pepijat sebelum beli atau sewa rumah ...
Barbershop tepati kehendak semasa - Bisnes - Sinar Harian
KOREA WALLPAPER YEAR END PROMO | Klang Promotion | 吧生 ...
Best Interior Designers and Decorators in Shah Alam, Malaysia ...
Isotonic Drunks, Black Tea Apple Juice, Pineapple, Blackcurrant ...
Life After Married: Coconut shake ~ Shah Alam vs USJ 4

Popular Topics