Carian Umum - Dewan Bahasa dan Pustaka@Pest-Control-Malaysia.com
Username: Password: No Account ? Sign Up Now



Pest Control Malaysia



Discussion Topics
Ant Killer Powder Malaysia | Ant Poison Malaysia | Ant Traps Malaysia | Ants Borax Malaysia | Bedbugs Repellent | Best Cockroach Bait | Bird Repellent Gel Malaysia | Cat Stain Remover Malaysia | Getting Rid Of Cat Odor In A House | Herbicide Malaysia | Natural Lizard Repellent | Natural Mosquito Repellent That Works | Natural Pesticides For Home | Organic Insecticide Spray | Pest Treatment Malaysia | Pigeon Repellent Spray | Roach Bait Malaysia | Roundup Grass Killer | Roundup Weed Killer Malaysia | Sandfly Repellent | Spider Control Malaysia | Spider Repellent | Termite Control Services Malaysia | Termite Treatment Cost Malaysia | Termites Diy Malaysia | Ultrasonic Pest Repeller Malaysia | Where To Buy Bed Bug Spray In Kuala Lumpur


Carian Umum - Dewan Bahasa dan Pustaka





[rum.pai] | ...Definisi : rumput dan tumbuh-tumbuhan kecil lain yg tidak berguna di kawasan yg telah diusahakan; ~ laut tumbuhan berwarna hijau, perang atau merah gelap yg hidup di dlm laut, atau di atas batuan yg terendam di pinggir laut. Kamus Bahasa Melayu Kamus Bahasa Inggeris Istilah MABBIM Istilah Malaysia Bahasa Sukuan v2.0 Ensiklopedia Khidmat Nasihat Pengesahan Bahasa. Yang kurang memberi ancaman kepada tanaman atau binatang tetapi boleh memudaratkan alam sekitar seperti menyekat laluan parit. Kebanyakan . Ini dibawa secara tidak sengaja melalui bahan yang diimport dari negara asing. Contohnya, semalu gergasi dan rumput ekor kucing . Tertentu.

Contohnya, dalam ladang kelapa sawit, racun sistemik digunakan, khususnya untuk mengawal lalang kerana lalang tersebut merendahkan hasil tanaman. . Lain boleh dikawal dengan kaedah pemotongan secara manual. Laut yang kasar dalam famili Fucaceae, terutamanya, ahli genus Fucus dan Ascophyllum yang hidup melekat pada batu. Di kawasan yang lembap seperti tepi paya atau parit. Contohnya, rumput sambau yang banyak terdapat di kawasan sawah padi. Crop competitionpersaingan tanamanPertanianAgronomi Persaingan dalam suatu kawasan, sama ada persaingan antara tanaman dengan . , persaingan antara tanaman yang berbeza, atau persaingan antara tanaman yang sama. Contohnya, keupayaan sesuatu tanaman untuk mengatasi penularan . Ke dalam kawasan tanaman melalui tumbesaran tanaman yang agresif dan tidak memberi peluang kepada . Untuk merebak.

Satu cara persaingan tanaman dapat ditingkatkan ialah dengan menanam biji benih dengan kadar yang tinggi dan ditanam dalam barisan yang rapat. Dengan cara ini, tanaman akan cepat menutupi kawasan dan menghindarkan . 1. Aktiviti menggemburkan tanah dengan alat bajak setelah biji benih . 2. Aktiviti menggemburkan tanah dengan alat bajak di antara barisan tanaman setelah biji benih tanaman bercambah, yang bertujuan untuk mengawal . Pembajakan yang dilakukan selepas penuaian hasil, untuk membersihkan sisa hasil tanaman, sebelum penanaman berikutnya. Selain itu, pembajakan pascatuai juga dapat meningkatkan kelembapan tanah. VeterinarTiadaRumput-rampai dan tumbuhan renek serta berdaun lebar yang tumbuh secara bebas di merata-rata tempat seperti di kebun, ladang tanaman utama, tepi-tepi jalan atau di ban tali air.

Sebahagian besar tumbuhan ini digemari oleh ternakan ruminan. Terdapat juga beberapa spesies . Berdaun lebar yang digemari oleh ternakan seperti rumput Israel dan akar ulan . Manakala, jenis . Yang kurang digemari pula selalunya mempunyai ciri-ciri tumbuhan yang berduri seperti semalu dan terung liar , berdaun kasar seperti mempelas dan senduduk , daun berbulu seperti akar kala dan letup-letup ataupun jenis yang berbau seperti pokok bunga tahi ayam dan maman pasir . Control plotpetak kawalanPertanianAgronomi Petak dalam sesuatu kajian di ladang yang digunakan sebagai bandingan dengan petak lain untuk menentukan kesan sesuatu rawatan. Contohnya, dalam satu kajian kesan racun . , petak yang menerima rawatan dibandingkan dengan petak kawalan yang tidak disemburkan dengan racun .

Di petak yang menerima rawatan dengan populasi . Dalam petak kawalan. Sekiranya perbezaan antara dua petak itu ketara, maka kesimpulan dibuat bahawa racun . Itu menunjukkan kesan yang diharapkan. Petak kawalan biasanya tidak diberi sebarang rawatan untuk menggambarkan keadaan semula jadi. Lihat juga petak pembanding.

Bioassaybiocerakin PertanianAgronomi Kaedah untuk menentukan kepekatan sesuatu bahan dengan menilai kesannya terhadap tumbesaran haiwan, tumbuhan atau organisma dalam keadaan terkawal. Contohnya, racun herba yang perlu ditentukan kepekatannya hendaklah disemburkan pada . Tersebut dibandingkan dengan kesan bahan lain yang telah menjadi piawai. Post-emergence herbicideRacun pasca cambahPertanianTiadaRacun herba yang disembur pada anak . Secara bulatan, 1 meter hingga 2 meter dari pangkal pokok seperti getah, kelapa sawit dan buah-buahan. Perumputan keliling bertujuan mengawal .

Supaya tidak bersaing dengan akar pokok. Kawasan bersih di sekeliling pokok akan memudahkan penaburan baja dan penyerapan nutrien oleh pokok. Pre-emergence herbicideRacun pra-cambahPertanianTiadaRacun yang disembur pada tanah untuk menghalang percambahan biji benih . Chemical controlKawalan kimiaPertanianAgronomi Kaedah penggunaan bahan kimia seperti herbasid, racun serangga dan racun kulat dalam pengawalan masalah . , perosak dan penyakit yang melanda sesuatu kawasan tanaman. Racun herba disembur kepada tumbuhan . , manakala racun serangga dan kulat disembur kepada tanaman. Kebanyakan bahan kimia tersebut adalah toksik kepada manusia dan perlu dipastikan sisa bahan kimia tersebut tidak mencemari bahan yang dituai. Contohnya, racun glifosat untuk mengawal kawalan. LautBiologiTiadaTumbuhan yang hidup di dalam laut, terutamanya alga yang sesetengahnya penting dari segi ekonomi, iaitu sebagai makanan, baja, dan punca iodin.

BiologiTiadaTumbuhan-tumbuhan yang tumbuh pada tanaman atau warna-warna kawasan yang ia tidak dikehendaki. Berdaun lebarPertanianAgronomi Semua tumbuhan jenis dikotiledon yang tidak diperlukan dalam satu kawasan tanaman. Contohnya, pokok senduduk. Kebanyakan tumbuhan dikotiledon mempunyai daun lebar berbanding tumbuhan jenis monokotiledon seperti rumput yang mempunyai daun tirus. Band applicationaplikasi jalurPertanianAgronomi Kaedah menggunakan bahan input pertanian melalui taburan atau semburan kepada jalur di antara barisan tanaman. Contohnya, baja ditabur menggunakan alat penabur terkawal atau secara manual dan racun . Disembur pada satu jalur selebar 10 – 50 cm antara dua barisan tanaman jagung. Kaedah ini memudahkan baja diserap oleh tanaman tetapi tidak terlalu dekat dengan tanaman yang boleh menyebabkan kecederaan kepada tanaman.

Racun . Yang disembur pada jalur pula dapat menghapuskan . Laut, merujuk kepada zon perairan pantai di bawah kira-kira 100m. Laut merah, berstruktur satu atau lebih sel yang mengandung karpogonium, trikogin dan sel auksilari. Yang terdapat di tanah lembap serta berair dan terdiri daripada famili Cyperacea. Batangnya berbentuk segi tiga dan mempunyai bunga yang berduri. Sinonim rumput rusiga. Critical periodtempoh kritikalPertanianAgronomi Tempoh yang sangat penting dalam kehidupan tanaman untuk menentukan hasil. Dalam tempoh ini, tanaman mesti dijaga supaya bebas daripada . Dan mendapat bekalan air, nutrien dan cahaya yang secukupnya.

Contohnya, bagi tanaman jagung, tempoh kritikal ialah pada peringkat tanaman mempunyai 3 hingga 5 helai daun manakala kacang soya pula tempoh kritikalnya ialah semasa tanaman mempunyai 1 hingga 3 daun. Dalam tempoh ini, pengawalan . Perlu dilakukan supaya tanaman bebas daripada persaingan dan tidak mengurangkan hasil. PloughbajakPertanianAgronomi Alat memecah dan mengemburkan tanah serta menghapuskan . . Contohnya, traktor atau menggunakan tenaga binatang. Pembajakan bertujuan untuk menanam tanaman seperti padi, jagung dan sayur-sayuran. WeedingmerumputBiologiTiada1. Merumput: Membersihkan tanaman atau kawasan tanaman daripada . Sama ada dengan mencangkul, meracun atau menggunakan mesin rumput. Productive tillersuli produktifPertanianAgronomi Sulur yang keluar dari rizom atau .

DioxindioksinaKejuruteraanTiadaKumpulan sebatian yang sangat toksik dan karsinogen, termasuklah racun . SolanaceoussolanaseusFarmasiTiadaBerkaitan dengan tumbuh-tumbuhan dalam keluarga Solanaceae. Contohnya, beladona, stramonium, . AlginalginKimiaTiadaAsid alginik yang diperoleh sebagai hasil sampingan melalui pengekstrakan spesies . Laut. Ia digunakan sebagai bahan stabil dan bahan emulsi, terutamanya dalam ais krim. AlginalginFarmasiTiadaAsid alginik yang diperoleh sebagai hasil sampingan melalui pengekstrakan spesies .

Laut. Ia digunakan sebagai bahan stabil dan bahan emulsi, terutamanya dalam ais krim. AlginalginBiologiTiadaAsid alginik yang diperoleh sebagai hasil sampingan melalui pengekstrakan spesies . Laut. Ia digunakan sebagai bahan stabil dan bahan emulsi, terutamanya dalam ais krim. HarrowsikatPertanianTiadaOperasi pemugaran sekunder bertujuan menggemburkan dan meratakan batas, juga untuk mengawal . Atau menggaulkan bahan-bahan yang ditabur di permukaan batas. AlsinaceousalsinaBiologiTiadaMerujuk kepada korola polipetal yang terdapat ruang antara petal, contohnya pada . FrondfronBiologiTiada1. Daun, terutamanya pada paku-pakis atau palmae.,2.

Talus sesetengah . Laut atau lumut.,3. Pucuk talus seperti daun, misalnya pada liken. Dichlorophenoxyacetic acid, 2,4-asid 2,4- diklorofenoksias etikKejuruteraanTiadaHerbisid yang memusnahkan . Kerana menyamai hormon pertumbuhan dan menyebabkan pertumbuhan yang lebih cepat daripada yang dapat disokong oleh bekalan oksigen, lembapan dan sumber makanan. Herbicideherbisid/racun herbaBiologiTiada1. Bahan yang digunakan untuk memusnahkan tumbuhan herba.,2. Bahan pembunuh . Detectable residueresidu boleh kesanVeterinarTiadaBahan beracun yang dikesan dalam makanan seperti racun serangga dan racun . . Bahan-bahan ini termasuklah bahan seperti dioksin, polifenol dan aflatoksin yang berbahaya kepada ternakan dan juga manusia.

CrossopterygiankrosopterigiaBiologiTiadaKumpulan ikan bertulang yang kadang kala diletakkan dalam subkelas Sarcopterygii, biasanya disebut ikan bersirip . Atau bersirip lobus, yang diketahui kebanyakannya sebagai fosil dari usia Devon, berkemungkinan merupakan leluhur vertebrat darat. Residual effectkesan sisaPertanianAgronomi Kesan jangka panjang daripada bahan kimia yang digunakan untuk tanaman seperti racun . Dan racun serangga. Kesan sisa akan mencemari produk tanaman seperti sayur-sayuran dan menyebabkan produk itu tidak dapat dipasarkan. Kesan ini juga mempengaruhi keadaan tanah yang akan meningkatkan kandungan toksik seperti logam berat. Chlorodendron odoratumPokok kapal terbangPertanianTiadaTumbuhan ini juga dikenali sebagai pokok German dalam famili Asteraceae.

Herba jenis . Ini merupakan pokok renik berkayu yang tumbuh di kawasan belukar dan tepi jalan yang menerima pancaran matahari penuh. Herba ini mempunayi daun nipis dan tepi daun berombak. Bunganya berwarna putih dan bersaiz kecil. Keseluruhan bahagian tumbuhan berguna sebagai bahan ubat. Daunnya digunakan secara luaran untuk mengubati luka kecil dan menghentikan pengaliran darah, mengubati bengkak isi. © hearst magazines uk 2017 Hak Cipta Terpelihara - Dewan Bahasa dan Pustaka.

Paparan terbaik Google Chrome versi 58 ke atas, dengan resolusi skrin 1280x1024. PENAFIAN: Dewan Bahasa dan Pustaka tidak akan bertanggungjawab bagi sebarang kehilangan dan kerugian yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperoleh dari laman ini.

Related Items
The Biology And Control of Weeds in Sugarcane - Google Books Result
Herbicides price Malaysia | To buy herbicides inexpensively ...
Lantana camara - Wikipedia
nominee® 100 sc - Agrichem | Crop Care & Environmental Science ...
POIC inks deals with China firms | Daily Express Newspaper Online ...
No glyphosate in Quaker Oats in Malaysia - Health DG | Astro Awani
Cocoa: Weed Control « Applied Agricultural Resources
A look-see at Vetiver Grass in Malaysia - Vetiver.org
Search Center - Search - SDS Library
Traces of weed-killer found in Germany's most popular beers ...
Weed Killer Blamed for Food Poisoning in Malaysia : Health ...
The Infinite Longing for Home: Desire and the Nation in Selected ... - Google Books Result
How we can fight back against herbicide-resistant superweeds | Grist
FEATURE-Asian plantation workers face weedkiller health threat ...

Popular Topics