Anai-Anai | Total Pest Control Service@Pest-Control-Malaysia.com
Username: Password: No Account ? Sign Up Now



Pest Control Malaysia



Discussion Topics
Ant Killer Powder Malaysia | Ant Poison Malaysia | Ant Traps Malaysia | Ants Borax Malaysia | Bedbugs Repellent | Best Cockroach Bait | Bird Repellent Gel Malaysia | Cat Stain Remover Malaysia | Getting Rid Of Cat Odor In A House | Herbicide Malaysia | Natural Lizard Repellent | Natural Mosquito Repellent That Works | Natural Pesticides For Home | Organic Insecticide Spray | Pest Treatment Malaysia | Pigeon Repellent Spray | Roach Bait Malaysia | Roundup Grass Killer | Roundup Weed Killer Malaysia | Sandfly Repellent | Spider Control Malaysia | Spider Repellent | Termite Control Services Malaysia | Termite Treatment Cost Malaysia | Termites Diy Malaysia | Ultrasonic Pest Repeller Malaysia | Where To Buy Bed Bug Spray In Kuala Lumpur


Anai-Anai | Total Pest Control Service





Anai-anai ialah serangga sosial yang termasuk dalam order Isoptera. Anai-anai biasanya membuat sarang dalam tanah atau kayu. Anai-anai selalunya merosakkan kayu yang merupakan makanan utamanya. Namun, terdapat banyak spesies anai-anai yang berfaedah dalam ekosistem hutan yang berperanan sebagai penghurai kayu dan daun-daun di permukaan tanah kawasan hutan. Kira-kira 10 peratus daripada anggaran 4,000 spesies merupakan serangga perosak.. Di Malaysia, ada tiga famili anai-anai yang biasa ditemui di negara ini iaitu . Dan Termitidae. Hanya famili Rhinotermitidae yang menjejaskan ekonomi negara dengan merosakkan tanaman kelapa sawit, bangunan dan sebagainya. Anai-anai jenis perosak ini dapat dibezakan dengan yang lain melalui cecair yang dikeluarkan semasa ia menggigit.. Kitaran hidup anai-anai adalah kompleks kerana ia hidup dalam kasta.

Bermula dengan raja dan permaisurinya yang menghasilkan beribu-ribu telur dan menetaskannya. Ribuan anak anai-anai kemudiannya menjadi pekerja, askar atau kadang-kala menjadi kelekatu .. Kelekatu ini juga dikenali sebagai kasta pembiakan dengan mata yang telah berkembang baik berbanding kasta anai-anai lain. Kelekatu yang bersayap ini juga mempunyai jantina. Kelekatu akan keluar dari sarang dan terbang pada waktu senja terutamanya selepas hari hujan, mencari habitat baru dan kemudiannya menjadi raja dan permaisuri serta membina koloni baru.. Anai-anai pekerja biasanya tidak bersayap, mandul dan buta. Anai-anai askar juga tidak bersayap dan mandul tetapi mempunyai kepala dengan mandibel yang kuat untuk menggigit bagi mempertahankan koloni.. Selain itu, anai-anai peringkat rendah terpaksa bersimbiosis dengan protozoa dan bakteria untuk menghadamkan kayu yang dimakan. Manakala anai-anai peringkat tinggi seperti anai-anai busut menggunakan kultur kulat untuk penghadaman dan pada masa tertentu cendawan busut akan keluar dari sarang anai-anai ini..

Kebanyakan anai-anai makan secara trofalaksis iaitu askar akan memberi pekerja makan, sama ada dari mulut ke mulut atau anus ke mulut.. Masalah besar timbul jika rumah anda diserang anai anai. Anai-anai boleh merosakkan perabut seperti almari, rak, dan juga pintu, pakaian, buku, dokumen, pakaian, syiling, dinding rumah dan lain-lain lagi.. Perihal mengenai anai-anai: Sarang anai-anai adalah di dalam tanah kerana anai-anai suka tempat yang lembab, dingin dan terlindung. Koloni anai-anai terdiri daripada permaisuri, raja, pemangku permaisuri, pemangku raja, pekerja, tentera dan peninjau. Jika permaisuri mati, pekerja lain boleh bertukar menjadi permaisuri tetapi saiznya tidak besar seperti permaisuri asal. Pada musim tertentu pemangku permaisuri dan pemangku raja akan tumbuh sayap dan dan terbang mencari kawasan baru untuk membuat sarang baru.. Bagaimana untuk mengetahui rumah saya telah diserang anai-anai?. Anda hanya perlukan dua alat dasar untuk melaksanakan DIY pemeriksaan anai-anai sebuah lampu sulur dan sebuah screw driver. Untuk mula, anda perlu tahu tempat-tempat yang perlu disemak.

Beberapa bahagian rumah anda perlu diberi perhatian khusus, ia itu kusen pintu, bingkai tingkap, lantai kayu atau skirt lantai, langit-langit, built-in almari, almari dan bilik setor. Bagaimana anda tahu adakah rumah anda sedang diserang anai-anai?. Salah satu cara yang paling umum anai-anai dikesan adalah melihat lumpur tabung atau jejak anai-anai. Tabung lumpur boleh ditemui pada dinding, celah kecil di pinggir lantai kayu, kusen pintu, kusen tingkap dan kayu-kayu lain rumah anda. Anai-anai biasanya menyerang tempat-tempat yang disebut tadi sebelum serang ke rangka bumbung.. Jika anda menemui salah satu tabung lumpur yang kering dan berukuran size pensil, mereka mungkin tidak aktif. Untuk lebih menyakinkan, korek 1-2 cm segmen di tengah jalan anai-anai.

Jika tabung lumpur aktif ia akan dibina semula dengan cepat, mungkin dalam satu jam, dua jam, mungkin satu atau dua hari.. Anai-anai di bawah tanah harus mempunyai akses terhadap air. Mereka akan mati jika mereka kering. Mereka menjaga diri mereka sentiasa basah dengan air dari tanah dan untuk melakukan ini, mereka perlu sambung lumpur terowong atau tiub ke tanah.. Tanda lain yang perlu diperhatikan adalah bahagian-bahagian kayu dalam rumah anda telah berubah warna, misalnya dari coklat gelap ke coklat terang. Perhatikan tekstur kayu untuk melihat adakah bahagian tertentu yang sangat berbeza daripada yang lain. ia itu celah kecil di pinggir lantai kayu, kusen pintu, bingkai tingkap dan kayu-kayu lain rumah anda.. Carilah keretakan dan lubang di bidang-bidang seperti kusen pintu atau bingkai tingkap, berikan perhatian khususnya terhadap sisi.

Jika ada celah kecil , cari tabung lumpur di dalamnya. ketuk secara rawak di beberapa tempat menggunakan screw driver dari bawah ke atas kusen. Semak kekosongan.. Anai-anai makan atau melubangi kayu-kayu dari dalam dan meninggalkan permukaan luar kayu. Jika anda mengesyaki kawasan tertentu, lihat sepanjang lantai untuk bintik-bintik hitam atau berubah warna. tolak sekitar kayu yang terbuka dengan menggunakan screw driver, pastikan anda tidak merosakkan cat. Jika mereka active di dalam, kayu akan menghancurkan masuk.. Semak daerah yang jarang kita sentuh, seperti bingkai tingkat atau kusen lantai. ketuk dengan belakang screw driver untuk mengesan suara anai-anai.. Namun, hanya kata hati-hati bahawa bahagian bawah pintu boleh retak akibat terkena air, dan belum tentu ia kerana diserang anai-anai.. Cara lain untuk mengesan anai-anai secara pendengaran. Ketika anai-anai memecah serat kayu, mereka menghasilkan getaran atau bunyi, mungkin juga dihasilkan oleh serangga lain seperti kumbang bubuk, semut dan lain-lain seranga yang juga memecahkan serat kayu. Anai-anai juga membuat suara dengan ketara beberapa bahagian tubuh mereka terhadap permukaan keras, meskipun banyak serangga lain seperti stoneflies juga memaparkan perilaku aneh ini.

Untuk menjadi dua kali ganda yakin suara dibuat oleh anai-anai, buat lubang kecil di kawasan serang. Jika anai-anai hidup keluar dari tempat persembunyian mereka, tempat itu dianggap sedang diserang anai-anai.. Anai-anai akan mendedahkan kehadiran mereka apabila cuaca hangat mula. Hari yang hangat setelah cuaca sejuk boleh menyebabkan anai-anai bersayap muncul dari persembunyian. Anai-anai ini disebut swarmers dan menunjukkan bahawa anai-anai telah pun hadir. semak di sisi tingkap atau di bawah lantai. Tanda-tanda lain yang menunjukkan kewujudan anai-anai ialah sayapnya dijatuhkan di bingkai tingkap atau di sisi tingkap.. Apakah yang anda perlu lakukan jika satu atau lebih daripada tanda-tanda telah ditemui? jangan sembuh aerosol atau cecair. JANGAN vakum jejak lumpur. JANGAN memadam atau membersihkan lumpur jejak. JANGAN tutup lubang atau celah dengan apa-apa pun..

Dapatkan kotak termitesDIY dan sedia untuk menghapuskan semua anai-anai. . 4 langkah senang dan 5 sampai 10 minit, Anda dapat jimat hingga ribuan ringgit. . Berbagi pengalaman tentang penghapusan kotak TermitesDIY dengan teman-teman, keluarga dan kami.. 3. Tidak ada bahan kimia disuntikkan dalam tanah dan di sekitar rumah anda. 4. Tidak ada kimia eksposur kepada anda dan keluarga anda.

Sebuah umpan anai-anai biasanya kertas, kardus, atau serbuk gergaji yang mengandungi racun yang boleh membunuh anai-anai. Umpan disimpan di dalam kotak umpan. setelah anai-anai makan umpan, mereka akan bawa umpan beracun ke sarang sebagai makanan untuk semua coloni, termasuk ratu anai-anai akan makan umpan beracun sebagai makanan, yang akan mengakibatkan eliminasi yang lengkap kepada koloni anai-anai.. Anai-anai adalah serangga yang sangat sosial. Dalam jajahan ratusan, ribuan, dan kadang-kala jutaan anai-anai bekerja dan hidup bersama. Mereka makan dan bersih satu sama lain dan menukar isyarat kimia cair sebagai sebahagian daripada komunikasi mereka. Mereka juga berkongsi titisan cecair untuk mereka dibekalkan dengan organisma kecil yang diperlukan untuk mencerna kayu. Anda akan belajar bahawa anai-anai akan berkongsi umpan beracun bersama-sama. Dan menghasilkan gigit, gaduh dan bunuh antara satu sama lain hingga seluruh sarang anai-anai mati.. Meraka tidak akan berhenti. kecuali anda hentikan mereka.

1. Mereka adalah perosak struktur utama yang menyebabkan jutaan ringgit dalam pembaikan kerosakan dan pemilik property setiap tahun. 2. Kerosakan pada struktur bangunan boleh menimbulkan bahaya besar kepada pemilik atau penghuni, struktur bangunan boleh runtuh bila-bila saja tanpa amaran. 3. Mereka memusnahkan struktur kayu, perabot, built-in almari, panel kayu, bingkai pintu dan tingkap, lantai Parket, melewati kayu, bumbung gulungan, kotak, buku dan lain-lain.

4. Mereka juga boleh merosakkan papan suis elektrik, Kabel yang dipasang dalam dinding dan menyebabkan seluruh sistem pengkabelan rangkaian putus.. Ubat anai-anai atau Racun anai anai yang biasa ialah jenis cecair, biasanya digunakan di ladang-ladang. Jika digunakan di dalam rumah, ia menghasilkan bau yang tidak menyenangkan malah wapnya dikuatiri mendatangkan keburukan kepada kesihatan. Penggunaan racun ini sekadar menghidarkan dari serangan anai-anai tersebut sahaja kerana ia membunuh anai-anai yang terkena racun ini sahaja. Masih terdapat banyak lagi anai-anai di dalam sarangnya. Ia menunggu masa dan keadaan sesuai untuk menyerang kembali.. Salah satu cara lebih berkesan ialah mengupah pembasmi anai-anai profesional.

Belanjanya mahal sikit, boleh mencecah seribu ringgit. Mereka akan mengepam racun anai-anai ke dalam tanah di bawah rumah anda atau guna kotak umpan beracun untuk membunuh seluruh koloni anai anai dan mencegahnya.. Kaedah terkini ialah kaedah umpanan. Pengguna boleh melakukannya sendiri di rumah dengan belanja yang berpatutan. Caranya mudah sahaja, cuma Tampalkan kotak umpan Termites at home - DIY di sepanjang lumpur terowong atau jalan anai-anai atau tempat anai-anai berkumpul.. Anai-anai menyukai umpan ini, mereka akan bawa balik ke sarang, biar anai-anai makan dan berbagi racun umpan kepada semua anai-anai dalam sarangnya. setelah 21 hari, Anda akan melihat banyak bahagian umpan yang telah dimakan, dan tidak ada anai-anai di dalam kotak, itu berarti anda sudah berjaya menghapuskan sarang anai-anai.

.

Related Items
Beli Produk Bunuh Anai Anai - eCommerce In Malaysia
Products - BORA-CARE<sup><sup>®</sup></sup> » Nisus Corp
Ask/Help Apakah cara yang paling berkesan untuk bunuh/halau anai ...
Making a DIY Earthen Floor: two methods - Milkwood: permaculture ...
Light Traps | Singapore | Termite Pest Control| Seetoo Pest Control
Solignum Asia - Protim
Welcome to Bentz Jaz Singapore Pte Ltd
Boric Acid & Termites - Expat Forum
Cockroach gel bait price, harga in Malaysia - Lelong.my
Magnum Cockroach Gel Bait 1 Tube X 30 Gram Prices in Malaysia ...
PEST ASIA Cockroach Eco Gel Bait 10g Roach Killer - Garden Items ...
Pest Control In a Box Wipeout Cockroach Eco-Bait Gel/Bait on ...
35g MAXFORCE GOLD Cockroach Roach Bait Gel insecticide ...
Lee Chow Yang, Prof - School of Biological Sciences - USM

Popular Topics